Reakce na články:
Zdroj: Nové přerovsko ze dne 15.2.2002. Ve Štrasburku budou posuzovat diskriminaci českých vozíčkářů ( ilo)
"Od r. 1994 musí mít podle stavebního
zákona nově postavené a zkolaudované objekty bezbariérový přístup. Zmíněný vstup
musí mít podle zákona objekty, pokud to ze závažných důvodů není vyloučeno.
Stavební úřad potom zkoumá, zda v daném případě tyto důvody existují" pokračuje
Just
Nezbývá než zopakovat, že v České republice úředníkům stavebních úřadů ukládá
povinnost zajistit výstavbu bez architektonických bariér již 26. rok prováděcí
vyhláška k stavebnímu zákonu č. 83/1976 Sb. o obecně technických požadavcích na
výstavbu, která stanoví v § 3, že "při navrhování a provádění staveb se
uplatňují ... zejména požadavky na užívání staveb osobami se sníženou schopností
pohybu". Od roku 1985 byla tato povinnost upravena samostatnou zákonnou normou -
vyhl. č. 53/1985 Sb., jejímž jediným předmětem byla úprava podmínek při výstavbě
pro tělesně postižené občany (v platném znění dnes 17. rok v platnosti), kterou
byli pracovníci stavebních úřadů povinni se řídit.
V článku se dále píše "Plošina, která pomůže vozíčkáři překonat barieru několika
schodů, stojí okolo 200 tisíc korun." To je pravda, jenom nerozumíme tomu, proč
je tato skutečnost uváděna v souvislosti s přezkumem kolaudačních rozhodnutí,
které Jitka Zehnalová spolu s okresním výborem Svazu pro životní prostředí
zdravotně postižených v ČR v prosinci 1994 iniciovali u 219 provozoven v
Přerově. Objekty, kde jsme tehdy žádali o přezkum kolaudačního rozhodnutí,
neměly "několik schodů" k jejichž překonání by bylo potřeba instalovat plošinu
(s výjimkou objektů , v nichž sídlí státní a jiné instituce veřejného významu -
OSSZ, poliklinika, policie a pod). Tvrdíme, že kdyby úředníci dodržovali zákon a
vyhlášku během celého stavebního řízení, tj. od projektové dokumentace, byly by
náklady u značné části objektů minimální. Již v dopise městskému zastupitelstvu
uvádíme , že neočekáváme, že by všechny objekty byly přebudovány na
bezbariérové.
x
MF Dnes 7.února 2002:
"Změní
kvůli žalobě úředníci chování?"
V článku se píše: "V západní Evropě
začaly úřady masově budovat bezbariérové přístupy už v 60. a 70. letech. V Česku
však tuto problematiku podrobně řeší až zákon a vyhláška z r. 1994." Tato
argumentace neodpovídá skutečnosti. Povinnost zohledňovat přístupy z hlediska
potřeb postižených lidí plyne úředníkům již 26.let -
§ 3 vyhl. č. 83/1976 Sb - o
obecně technických požadavcích na výstavbu - prováděcí vyhláška ke stavebními
zákonu. Samostatná právní norma v platném znění je 17. rok v platnosti -
vyhl.
č. 53/1985 Sb. U naprosté většiny objektů však nebyla dodržena -
viz hlavní
strana.
Paní Eva Hašková z ministerstva pro místní rozvoj v článku tvrdí, že
"bezbariérový přístup musí mít všechny nové či zrekonstruované budovy veřejného
významu, které nyní procházejí kolaudací". Dále se v článku uvádí, že
"Mezi
stavby veřejného významu zákon zahrnuje veškeré státní úřady, soudy, banky,
zdravotnická zařízení, ale i hotely a benzinové pumpy". K tomu je nutno říci, že žádná bezbariérová vyhláška nezná termín "stavby
veřejného významu". Již zmiňovaná vyhl. č. 53/1985 Sb. v § 2 stanoví rozsah
platnosti - a) bytové domy, b) domy s byty určenými pro bydlení invalidních
osob, ústavy pro tělesně a mentálně postižené c) občanské vybavení a d) pro
výrobu. Přičemž občanským vybavením se podle § 3 rozumí stavby pro: a) správu a
řízení, b) služby, obchod a veřejné stravování, c) tělesnou výchovu, d) školství
a kulturu, e) zdravotnictví a sociální péči, f) veřejnou dopravu včetně
komunikací, g) motorismus, h) dočasné ubytování v částech určených k užívání
veřejností. To je rozsah platnosti od r. 1985. Následné vyhlášky jej jenom
rozšiřují a zpřesňují, nikoli suspendují.
Je namístě také rozlišit nově postavené objekty a objekty modernizované ve staré
zástavbě. U nově postavených objektů povinnost mít alespoň jeden bezbariérový
vstup do částí objektu určených k užívání veřejností plyne od r. 1985. U
modernizací a adaptací stávajících objektů tato povinnost plyne taktéž, jen
vyhláška nepožadovala, aby byly splněny všechny její požadavky, ale úředníci
mohli v souladu s § 2 odst.4 Vyhl. č.53/1985 Sb. zajistit bezbariérový přístup
"přiměřeně" ,s přihlédnutím k aktuální situaci a konkrétnímu objektu. U většiny
jak nových, tak modernizovaných a adaptovaných provozoven nebyla tato zákonná
norma dodržena - viz
" hlavní strana". V r. 1994 zmiňovanou vyhl. nahradila vyhl.
174/1994 Sb., která ukládá u staveb již dříve uvedených k užívání zajistit
bezbariérovost
"pokud to ze závažných důvodů není vyloučeno". V r. 1994 došlo na
návrh poslance Krásy k novelizaci stavebního zákona, který byl přes odpor vlády
přijat jako zákon 43/1994 Sb. a který ukládá nevydat kolaudační rozhodnutí,
není-li bezbariérovost respektována. Také tyto zákonné normy nejsou zcela
dodržovány ani Přerově, ani jinde po celém území České republiky - viz. "články
o architektonických bariérách".
" Pokud tam cesta pro vozíčkáře
není,nesmí stavební úřad kolaudaci vydat" říká Hašková. V praxi však existuje
mnoho výjimek. Bezbariérovou úpravu nedoporučí památkáři...."
Sami nemáme osobní zkušenost s tím, že by památkáři v Přerově sami bránili
zpřístupnění některé budovy, ale zažili jsme opakovaně, že se při přezkumu
kolaudačních rozhodnutí správní úředníci vymlouvali, že objekt nebylo možno
zpřístupnit, protože se nachází v městské památkové zóně. A zatímco např. u
Městského informačního centra (viz. Galerie) to byl jeden z argumentů, který
podle jejich názoru bránil zpřístupnění, na druhou stranu nikomu z nich
nevadilo, že při adaptaci byly do "historického" objektu osazeny kovové dveře se
skleněnou kupolí.....Ostatně například ve Vídní jsou zpřístupněny budovy, které
nechala postavit Marie Terezie, a nevadí to ani místním památkářům, ani nikomu
jinému. Stejně jsou zpřístupněny historické budovy v Paříži či kdekoli v
civilizovaném světě, takže zjevně nadužívané výmluvy českých úředníků, že objekt
není možno zpřístupnit, protože "je chráněn památkovou péčí", jen stěží obstojí.
x.
MF Dnes 7.února 2002:
"Dva
vozíčkáři podali žalobu na český stát"
V článku se píše: "Zehnalovi požadují
odškodné." Toto tvrzení je zavádějící. Evropský soud není instituce, po které by
se dalo požadovat jakékoli "odškodné". Na ESLP ve Štrasburku se může člověk,
který spadá pod jurisdikci státu (tedy ne jenom občan) , který Úmluvu
ratifikoval, obrátit s žádostí o přezkoumání, zda stát neporušil práva
garantovaná Úmluvou, kterou se zavázal dodržovat. To je veliká vymoženost.
Například Všeobecná deklarace o lidských právech a základní svobodách sice
lidská práva vyhlásila, ale v principu tato práva nebyla vymahatelná. Naproti
tomu pokud Evropský soud zjistí porušení Úmluvy, je jeho rozhodnutí pro smluvní
stranu závazné. V případě, že zjistí porušení Úmluvy, může přiznat takzvané
"spravedlivé zadostiučinění", pokud povahu bezpráví nelze zhojit vnitrostátními
mechanismy. Toto spravedlivé zadostiučinění může být reálné, symbolické, nebo
nemusí být přiznáno vůbec. To závisí jen a jen na soudcích. Pokud je nám známo,
při posledním sporu, který ČR prohrála, spravedlivé zadostiučinění přiznáno
nebylo.
Z výše uvedeného je tedy zřejmé, že není pravdivé ani tvrzení, "že pokud nám dá
Soud za pravdu, mohou se odškodnění domáhat tisíce postižených". Na Soud se
obrací lidé z celé Evropy ročně s cca 5000 podáními a jen asi 30 procent jejich
uznáno hodných přezkoumávání a cca 10 procent je přijatelných. Nutnou podmínkou
je, aby byly vyčerpány všechny vnitrostátní prostředky nápravy, což v praxi
znamená doložení zamítavého stanoviska Ústavního soudu, je-li v zemi zřízen.
Pokud je nám známo, Evropský soud se nezabývá dvakrát jednou a toutéž kauzou,
pokud nejsou známy nové skutečnosti, které by k tomu opravňovaly. Rozhodně se
nelze k naší žalobě "připojit", jak nám již nabízeli někteří postižení. Pokud
mají nějaký vlastní problém, budou se muset domáhat svých práv individuálně,
každý za sebe, a teprve pokud na vnitrostátní úrovni neuspějí, mohou sami podat
česky psanou stížnost (splňující strukturou dané formální náležitosti) k ESLP ve
Štrasburku. Musí ale svá tvrzení, že došlo k porušení Úmluvy o ochraně
základních lidských práv a svobod, umět doložit. Evropský soud není instituce,
kde by si kdokoli mohl stěžovat na cokoli. Na druhou stranu je-li podezření, že
došlo k porušení Úmluvy, může Soud uhradit náklady právního zastupování, tak jak
se to stalo nám......
I když zástupce ministerstva spravedlnosti tvrdí, že je to "rarita", aby
vozíčkář žaloval stát, evropské instituce jsou na tuto možnost připraveny. Do
soudní síně se vozíčkář dostane pomocí plošiny. Nejen budova Soudu, ale i
ostatní budovy Rady Evropy ve Štrasburku jsou bez bariér, vozíčkář se všude bez
potíží dostane. Naproti tomu v České republice nejsou ani po revoluci
zpřístupňovány ani mnohé nově stavěné
stanice metra , ačkoli
pravděpodobnost, že člověk na vozíku navštíví pražské metro je skutečně výrazně
vyšší, než že vozíčkáře potkáte v budově Evropského soudu pro lidská práva ve
Štrasburku.
Mladá fronta DNES - Střední Morava - 26.10. 2001 Městům chybí bezbariérové byty
V článku se uvádí: "Bezbariérových
bytů je totiž stále nedostatek i přesto, že města v kraji vybudovala jen za
poslední dva roky desítky nových bezbariérových bytů. Krajské město Olomouc má
podobných bytů šestapadesát, ale v šuplíku leží dalších dvaašedesát žádostí.
Ročně se uvolní jeden, nanejvýš dva byty, takže získat jej je opravdu těžké.
Rádi bychom budovali další, ale vždy je to o penězích,"
Je však nutno připomenout, že povinnost stavět určité procento z plánované
bytové výstavby bezbariérově plynula dle vyhl. č. 53/1985 státu již druhé
desetiletí. Ani toto ustanovení však nebylo ze strany stavebních úřadů po celou
dobu dodržováno a pokud dnes musí být vytvářeny bezbariérové byty rekonstrukcemi
ze staré zástavby, které stojí "nemalé peníze", je tuto situaci nutno označit za
"sklízení ovoce" - za důsledek porušování bezbariérové vyhlášky při schvalování
ve stavebním řízení nově stavěných panelových či jiných obytných domů v
uplynulých 17 ti letech.
Nové Přerovsko 15.3.2002 V Přerově zvažují bezbariérový přístup na bazén (iol)
Autorka článku uvádí:
"Krytý bazén, který je v Přerově v provozu od r. 1978, podle stavebního zákona
nemusel disponovat bezbariérovým vstupem, ten musí mít pouze ty objekty, které
byly kolaudovány po r.1994".
Ke korekci tohoto tvrzení je možno doporučit jediné. Nahlédnout na § 3 písm. h
"vyhlášky č. 83/1976"
(v době kolaudace bazénu druhým rokem v platnosti). Nicméně je nutno říci, že
ani v Olomouci, ani v Prostějově nebyl původně vybudován bazén jako
bezbariérový, jen tamní správní úředníci projevili vstřícnost k potřebám
handicapovaných, takže přerovští vozíčkáři, když si chtějí zaplavat, musí již
řadu let jezdit tam. A jen na okraj: o přezkum kolaudačního rozhodnutí krytého
bazénu jsme nežádali, ani jsme si ve Štrasburku "nestěžovali", pouze jsme
pravdivě odpověděli na otázku Evropského soudu z konce minulého roku na druh a
počet zařízení a služeb, které jsou v Přerově stále nepřístupné.
Jsme rádi, že zodpovědní představitelé města Přerova velkoryse zvažují nákup
moderního bazénového zvedáku Dipper, který bude nepochybně bezpečnější a
pohodlnější než například ten za pár tisíc "na kliku" který používají již řadu
let v Prostějově. Na druhou stranu nás poněkud překvapilo, když jsme se dočetli,
že pracovníci Technických služeb přemýšlejí o vyčlenění jedné plavecké dráhy
pouze pro tělesně postižené. Myslíme si, že přínosnější by bylo, kdyby během
koupání veřejnosti byla vyčleněna 1 či 2 dráhy jenom pro ty, kteří chtějí v
klidu plavat , a ve zbytku bazénu si mohou ostatní skákat, dovádět či skotačit,
tak jak se to již řadu let osvědčuje na prostějovském bazéně. Domníváme se, že
zřízení takovýchto samostatných plaveckých drah při koupání veřejnosti by
uvítali všichni.
RESPEKT 12 (18- 23.3.2002) Vozíčkáři jedou do Štrasburku
Vládní zmocněnec Alois Dvořák uvádí:
"Přes dvě stovky obchodů a provozoven přece ke svému životu nepotřebují a
navíc v Přerově žije sotva 40 vozíčkářů .Stát přece musí zohledňovat i potřeby
jiných postižených".
Nevíme, kolik žije v Přerově vozíčkářů, ale k předmětu sporu je tato skutečnost
irelevantní. Pro informaci panu Dvořákovi je nutno uvést, že vyhláška nehovoří
explicitně o vozíčkářích, ale osobách se sníženou schopností pohybu, mezi které
jsou řazeni nejen handicapované osoby, ale i lidé staří a také matky s malými
dětmi.....Vyhláška rozhodně nebyla přijata kvůli nám a proto je úvaha, zda
potřebujeme či nepotřebujeme přes dvě stě obchodů, absurdní. Meritum sporu je v
tom, že v České republice platí 17. rok v platném znění obecně závazná právní
norma, jejímž jediným předmětem je úprava podmínek výstavby pro osoby se
sníženou schopností pohybu, která u naprosté většiny provozoven nebyla dodržena.
Zatímco pro vládního zmocněnce je zřejmě porušování obecně závazných právních
norem natolik standardní záležitostí, že požadavek na dodržování vyhlášky a
zákona považuje za "naprosto neadekvátní, ad absurdum vyvedenou reakci", my
naproti tomu považujeme za zcela absurdní názor pana Dvořáka, že to, zda obecně
závazná právní norma bude či nebude při výstavbě dodržena, souvisí s aktuálním
počtem vozíčkářů v tom či onom městě.
Není nám také zřejmé, proč by měl státní úředník určovat, kolik a jakých obchodů
či provozoven bude handicapovaný člověk ve svém městě potřebovat. Ostatně nikdy
jsme netvrdili, že se při přezkumu jedná o ty objekty, které bezprostředně
souvisí s každodenním uspokojováním našich životních potřeb. Vyřizování
nejrůznějších záležitostí na úřadech (vystavení živnostenského listu, povinné
podání přehledu podnikatele na OSSZ, jednání u soudu, prodloužení platnosti
občanského průkazu či cestovního pasu a pod.), nákup zboží dlouhodobé spotřeby,
podání doporučeného dopisu či balíku na poště, návštěva lékaře či nějakého
kulturního zařízení zajisté nejsou každodenní potřeby, nic to však nemění na
jejich naléhavosti a na skutečnosti, že nepřístupnost těchto objektů brání
handicapovaným svobodně se rozvíjet a realizovat svou osobnost aktivitami
profesní či společenské povahy. Pokud samotné množství podnětů na něco ukazuje,
pak zejména na to, v jak masovém měřítku jsou úředníky obecně závazné právní
normy porušovány.
Na závěr je nutno ještě "smeknout klobouk " před autorem výše uvedeného článku,
panem Janem Brabcem. Na to, že informace v článku obsažené neobdržel od nás, tak
toho
"vyšťoural" docela dost.
Nové Přerovsko č. 11 ze dne 15.3.2002 První autobus pro vozíčkáře
Ačkoli rozhodnutí
o nákupu citibusu je zcela samostatná záležitost, která nijak nesouvisí s naší
stížností ve Štrasburku, dovolte nám k nákupu moderního citibusu pro Přerov pár
poznámek:
Zpřístupnění MHD dopravy pro vozíčkáře je nepochybně záslužná činnost, např. v
Olomouci na vybraných linkách jezdí autobusy s plošinou již řadu let. Na druhou
stranu bychom rádi upozornili, že to, co potřebuje vozíčkář, není "moderní
citibus za 7,5 milionu", ale zejména plošina, kterou by se do autobusu dostal,
jejíž instalace do stávajícího autobusu nestojí více než 400 000,- Je proto
nutno říci, že jeden takto vybavený moderní
(a drahý) citibus neřeší problém dopravy vozíčkářů MHD, neboť je nutno zařadit
na linku dostatečný počet autobusů s plošinou, jejichž příjezd by byl
předvídatelný podle jízdního řádu. V civilizovaných zemích bývá vybaven plošinou
cca každý třetí autobus na lince. Samozřejmě nevíme, jaké plány má v tomto směru
město Přerov, kolik by bylo potřeba autobusů s plošinou, aby jezdily v
přijatelné frekvenci, ani z jakých zdrojů mají radní přislíbeny finance na
zaplacení dalších takto nákladných citibusů. Pokud plánují zakoupení dalších a
mají na jejich zakoupení přislíbeny finanční zdroje např.z programu PHARE, Konta
Bariéry či státního rozpočtu, který má (pokud jsme správně informováni) na tento
účel vyčleněné finance, pak je to jejich rozhodnutí, které nebudeme komentovat. Pokud je však "první autobus pro
vozíčkáře" také na dlouhou dobu poslední a nepodaří-li se systém bezbariérové
autobusové dopravy v Přerově uvést do praxe, pak je jeden moderní citibus pro
vozíčkáře nepříliš přínosnou investicí. Netvrdíme, že by to byly zcela vyhozené
peníze, neboť citibus nepochybně ocení i jiné skupiny osob se sníženou
schopností pohybu, například staří lidé a matky s kočárky či malými dětmi.
Ostatně si ho i zaslouží. Jenom bychom byli rádi, aby až se zase budou
zdůrazňovat "miliony, které město a stát investují pro postižené", že vozíčkářům
by více prospělo, kdyby za těch 7,5 milionu, které se na tento účel podařilo
shromáždit, nechali nainstalovat samostatné plošiny do například 10 stávajících
autobusů MHD a za zbylých 3,5 milionu třeba zpřístupnili doposud nepřístupné referáty
Okresního úřadu či některé jiné instituce v Přerově - jediné toho druhu v okrese.
Jan Michalik -
Diskriminace ve třetím tisíciletí
V článku pan Jan
Michalík zmiňuje, že, "legislativní rada vlády v loni bez širší diskuse shodila
se stolu návrh předsedy vládnoucí strany na doplnění Listiny základních práv a
svobod o zákaz diskriminace zdravotně postižených."
Nás to příliš nepřekvapuje. Poté, co jsme v r. 1996 zjistili, že Listina
základních práv a svobod ani v obecné rovině neobsahuje explicitně "zákaz
diskriminace", jsme tehdy na tuto skutečnost upozornili poslance Parlamentu ČR a
připomněli, že povinnost vtělovat "zákaz diskriminace" do nově vytvářených
zákonných norem jim ukládá již Mezinárodní pakt o občanských a politických
právech v čl. 26, který Česká republika před mnoha a mnoha lety ratifikovala..
Domníváme se, že "smetení se stolu" podobných návrhů je dalším příkladem toho,
jak představitelé zákonodárné a výkonné moci přistupují k ratifikovaným
mezinárodním normám a jejich aplikaci v České republice. Jinak zákaz
diskriminace je explicitně obsažen jak v Úmluvě, tak i ve zmiňovaných Paktech,
které mají po ratifikaci status analogický ústavním zákonům, a vnitrostátní
instituce a soudy jsou (tak jako tak) povinny se jimi řídit. Pokud tak nečiní,
pak před Evropským soudem pro lidská práva příp. výmluva na absenci "zákazu
diskriminace" v Listině základních práv a svobod ČR neobstojí.