Bezbariérová vyhláška
č. 53/1985 Sb. stanovila v paragrafu 4 odst.2, že na změny staveb se aplikuje
"přiměřeně", zatímco vyhláška 174/1994 Sb. a jí nahrazující vyhláška 369/2001
Sb. stanovují, že na změny staveb bude aplikována "pokud to ze závažných důvodů
není vyloučeno".
Pokud hovoříme o "přiměřeném" použití, musí konání směřovat k dosažení cíle
(legitimní potřeby), což je v tomto případě bezbariérový přístup. Pokud však
bezbariérovost není řešena, nejedná se o "přiměřené" použití, ale o porušení
této obecně závazné právní normy. Představitel Ok.Ú. Přerov při přezkumu u jedné
prodejny potravin dne 25.6.1995 uvádí: "Projektová dokumentace těchto stavebních
úprav neobsahovala řešení bezbariérového přístupu, jelikož stavební úřad
aplikoval na tento případ přiměřeně §4 odst.2 vyhl. č.53/1985 Sb." Je zřejmé, že
vyhláška nebyla dodržena. a že úředníci státní správy v rámci "volného uvážení"
dospěli k názoru, že "přiměřené" použití je totéž jako "neřešení". Jejich úvaha
se netýká toho, které prvky z vyhlášky č. 53/1985 Sb. bude pro zajištění
bezbariérového přístupu možno použít a které nikoli, ale toho, zda se
bezbariérovostí vůbec budou či nebudou zabývat. A protože druhá možnost je pro
ně jednodušší, nebyl často na oprávněné požadavky postižených občanů brán
zřetel.
Názorným příkladem aplikace vyhl. č. 174/1994 Sb., která ukládá zajistit
bezbariérový přístup ve stávající výstavbě, "pokud to ze závažných důvodů není
vyloučeno", je jedna přerovská lékárna. V 1986 byl u lékárny adaptován vstup.
Tehdy se stavební úřad bezbariérovostí nezabýval. Přezkumný orgán adaptaci v r.
1986 popřel a podnět odložil. V r. 1996 požádala lékarna o stavební povolení ke
kompletní rekonstrukci. V té době již platil zákon č. 43/1994 Sb. a vyhl. č.
174/1994 Sb. Obě zákonné normy byly porušeny a lékarna byla kolaudována s cca 20
cm schodkem přesto, že rozsah tehdy prováděných stavebních úprav nepochybně
dovoloval technicky problém vyřešit a v ramci celkového objemu financí by to
rozpočet nijak dramaticky nenavýšilo. I kdyby z nějakého důvodu (ačkoliv je
obtížné si nějaký představit) dospěl SÚ k závěru, že stavebně nelze
bezbariérovost řešit, před domem je značný prostor na rampu, která by převýšení
bez velkých nákladů odstranila. Stavební úřad však bezbariérovost skutečně
neřešil, přesto že tomu nebránily žádné "závažné důvody", s odvoláním na posudek
konzultantky Sdružení pro životní prostředí zdr. postižených, která ve svém
vyjádření z 8.12.1996 uvádí, že vzhledem k tomu, že jsou ve středu města
minimálně 4 lékarny upravené a přístupné, by úprava dalších objektů byla
zbytečná". Stanovisko konzultantky bylo postaveno nad zákon. Navíc je její
argumentace nepřijatelná z toho důvodu, že pokud bude lékarna z jakýchkoli
důvodů po čase zrušena a v objektu bude povolen provoz nějaké služby, která bude
v Přerově jediná svého druhu, bude tento objekt nepřístupný a titíž státní
úředníci budou argumentovat tím, že nemohou zasahovat do vlastnických práv, že
nový majitel nabyl nemovitost v dobré víře a také značnými finančními
prostředky, které by k odstranění bariéry bylo nutné vynaložit.
Ani v nejmenším nezpochybňujeme potřebu zajišťovat bezbariérovost jednotlivých
objektů v rámci "volné úvahy", neboť všechny podmínky, které vyhláška stanoví
pro novostvby, skutečně nelze ve staré zástavbě aplikovat, nicméně z judikatury
Evropského soudu vyplývá, že "zákon, který upravuje pravomoc volného hodnocení
veřejné moci musí stanovit její rozsah a modality s dostatečnou přesností, aby
skýtal nezbytnou ochranu" (rozsudek ve věci Erikson z roku 1989, A - 156, §59).
Také v rozsudku ve věci Kruslin z r. 1990 , A 176 A,§§27,29,30 se uvádí : "Zákon
umožňující volnou úvahu není sám o sobě neslučitelný s těmito požadavky (být
přístupný, přesný, umožňující předvídat) pokud rozsah volné úvahy a způsob její
realizace jsou stanoveny dostatečně jasně, se zřetelem na legitimní účel,
poskytnout jednotlivci přiměřenou ochranu před svévolným zasahováním". Jak je
patrno z výše uvedeného, ani vyhl. 53/1985 Sb., ani vyhl. č. 174/1994 Sb., ani
současně platná vyhl. č. 369/2001 Sb. svými vágními formulacemi nic takového
nezaručují a umožňují svévolný výklad ze strany státních úředníků.