Fnaše reakce ...
Paní ředitelka sděluje, že náš názor, že úkoly Národního plánu opatření pro
snížení negativních důsledků zdravotního postižení (NPO) nejsou MH ČR plněny, je
neopodstatněný. Argumentuje tím, že byl přijat zákon č. 43/1994 Sb. a nová
vyhláška č. 174/1994 Sb. a že pro zlepšení praxe stavebních úřadů při
uplatňování požadavků bezbariérové výstavby vydalo HM ČR
"Upozornění pro stavební úřady",
kde se poukazuje na možné právní důsledky nedodržování bezbariérové vyhl. č.
53/1985 Sb.
K tomu je nutno uvést, že nahlédnutím do zmíněného "Upozornění" je možno
zjistit, že rozeslání této písemnosti nebylo ani tak motivováno snahou něco
zkvalitnit, ale spíše bylo reakcí na stanovisko Výboru pro sociální politiku
Parlamentu ČR z března 1994, kde "byl konstatován naprosto neuspokojivý stav
bezbariérové výstavby v ČR". Rozeslání takovéto písemnosti však lze stěží
považovat za dostatečné opatření, neboť státu z ratifikovaných mezinárodních
norem plyne povinnost jejich dodržování zajistit, nikoli jen rozeslat
jakési upozornění, z jehož pomíjení se nevyvozují žádné důsledky či sankce,
zvláště když jde o tak závažnou situaci, jakou je vyřazování početné skupiny
osob ze společenského života. Nevidíme rozdíl mezi tím, když je někomu bráněno
účastnit se života společnosti z důvodů rasové, náboženské nebo jiné
nesnášenlivosti, a tím, když úředníci státní správy v rozporu s obecně závaznými
právními normami uvádějí do provozu objekty, které svou zbytečnou
architektonickou bariérou zabraňují početné skupině osob se sníženou schopností
pohybu v jejich užívání.
Za pozornost stojí tvrzení paní ředitelky, že "výklad ministerstva má jen
pomocný význam pro metodické sjednocování aplikace práva a zajišťování její
správnosti". Tuto problematiku upravuje zákon o okresních úřadech 403/1992 Sb. v
platném znění, kde §17, zabývající se činností ústředních orgánů státní správy,
do jejichž působnosti náleží úseky státní správy vykonávané Ok.Ú, určuje, že
ministerstvo a) řídí v rámci zákonů výkon státní správy, b) přezkoumává
rozhodnutí okresních úřadů, c) zabezpečuje jednotný postup okresních úřadů a d)
kontroluje výkon státní správy na svěřeném úseku. Z toho je zřejmé, že výklad
ministerstva nemůže mít jen "pomocný význam".
Paní ředitelka Ondrejechová ve své písemnosti dále uvádí, že "... závazný je
vždy výklad soudu", což poněkud koliduje s názorem předsedy Krajského soudu v
Ostravě, který v dopise ze dne
16.10.1995 NAOPAK tvrdí, že "ve vztahu k tomuto přezkumu,
příp.ohledně průtahů či nečinnosti správního orgánů, však není dána pravomoc
soudů". Dále předseda KS dovozuje, že "...v současném stadiu nelze přezkoumání
dosáhnout v soudním řízení, ale jen prostřednictvím dohledu ministerstva
hospodářství jako nadřízeného orgánu ve věcech stavebních."
Argument paní ředitelky Ondrejechové, že ke splnění úkolu 8a) NPO ze strany MH
ČR došlo přijetím zákona 43/1994 Sb. (který navrhl pan poslanec Krása poté, co
tak v určeném termínu neučinilo ministerstvo hospodářství a přes nesouhlas vlády
byl parlamentem přijat - viz.
Kontext ), se slušným způsobem už ani nedá komentovat.
Pozoruhodné je také to, že paní ředitelka sice v r. 1994 rozesílá "Upozornění
pro stavební úřady", ve kterém explicitně zmiňuje, že sociálním výborem
parlamentu byl "konstatován naprosto neuspokojivý stav bezbariérové výstavby
v České republice ", ale o několik měsíců později ve stanovisku k naší
zprávě píše, že "oprávněnost poukazů manželů Zehnalových na porušování
zákonnosti při rozhodování stavebních úřadů lze vztahovat na Přerov a neměla by
bez spolehlivého zjištění být vztahována na celé území ČR". Skutečnost, že
porušování zákonnosti v bezbariérové výstavbě není ojedinělou výjimkou, ale
praxí zavedenou v celé České republice, je možno ověřit nahlédnutím do
článků o architektonických bariérách. Paní ředitelka dále uvádí, že MH ČR
přispělo k naplnění NPO mimo jiné také tím, že podpořilo vydání publikace
"Stavby bez bariér". Co už nezmiňuje, je žalostné hodnocení efektivnosti práce
ministerstva při metodickém řízení a kontrole stavebních úřadů při zajištění
bezbariérové výstavby, které je v této publikaci obsaženo - viz.
hlavní strana.
Paní ředitelka také uvádí, že "kontrola zaměřená na posouzení zákonnosti s
ohledem na věcné a formální náležitosti rozhodnutí o stavbách, která byla
provedena u stavebních úřadů ke dni 31.3.1995 v rámci realizace kontrolního
projektu schváleného vedením civilněsprávního úseku Mnisterstva vnitra ČR,
nepřinesla výsledky svědčící o závažnějších nedostatcích v činnosti pracovníků
stavebních úřadů". Lze si klást otázku, zda spíše než o dodržování podmínek
bezbariérové výstavby nesvědčí výsledek kontroly o tom, jak mizerná byla úroveň
kontrolní činnosti státní správy. Ostatně co jiného by se dalo očekávat za
situace, kdy pracovníkům Ok.Ú. a ministerstva zákon o okresních úřadech ukládá v
rámci přenesené působnosti výkon státní správy na stavebních úřadech nejen
metodicky řídit a vést, ale současně také kontrolovat. Pokud by nadřízený orgán
skutečně kontroloval, odhaloval by jen další a další pochybení pracovníků, které
má metodicky vést, čímž by jen dokládal svou vlastní neschopnost podřízenou
složku řídit a prosazovat dodržování zákona. Pokud státní orgány samy sebe vedou
a samy sebe zároveň i kontrolují a chybí-li aspoň elementární nezávislá
kontrola, pak lze stěží očekávat např. objektivní přezkum kolaudačních
rozhodnutí.
Zarážející je sdělení paní ředitelky, že "...při veškeré snaze plnit nutné
předpoklady k tvorbě a aplikaci práva je nereálné uvažovat o možnosti okamžitého
obratu v celém rozsahu výstavby", neboť "dlouhodoběji a podstatněji je řešení
brzděno značně omezenými ekonomickými zdroji veřejného a soukromého sektoru a
celkovým morálním stavem společnosti". Označit činnost ministerstva ve vztahu k
odstraňování bariér jako "veškerou snahu o aplikaci práva" je absurdní , ale i
ostatní argumentace je nepřijatelná. Sami jsme v uplynulých letech opakovaně
absolvovali stavební řízení a vždy nám byly pouze stanoveny podmínky, které
musíme pro vydání kolaudačního rozhodnutí splnit a nikdo se nás neptal, do jaké
míry jsou naše "soukromé ekonomické zdroje omezené". Nabízí se otázka, proč by
tomu mělo být s bezbariérovostí jinak. Nelze než vyjádřit údiv nad skutečností,
že se odpovědná pracovnice ministerstva domnívá, že o tom, zda zákonná norma
bude či nebude dodržena, má rozhodovat stavebník na základě zhodnocení své
vlastní finanční situace.
Navíc jak uvádí v reakci
na naší "Zprávu" předseda ČMKOS pan Richard Falbr v dopise ze dne 11.5.1995,
"nejde o problém finanční, neboť ministerstvo financí má pro tento účel
prostředky vyčleněny". Také v rozpočtu na letošní rok se počítá s finančními
prostředky na odstraňování bariér, o které se mělo žádat prostřednictvím
Vládního výboru pro tělesně postižené, pokud jsou však naše informace správné,
finanční prostředky jsou zablokovány a nelze z nich čerpat. Skutečnost, že k
porušování bezbariérové vyhlášky dochází i z jiných než ekonomických důvodů,
potvrzuje známý český psycholog Pavel Říčan ve své knize "Cesta životem", vydané
v roce 1990 nakladatelstvím Panorama. Na str. 179 píše o porušování tehdy platné
bezbariérové vyhlášky a o motivech, které k němu vedly a o kterých se věrohodně
dozvěděl. Hovoří o plánech postavit na sídlišti jednoho města dům tak, aby v něm
mohli bydlet invalidé vozíčkáři, tj. s nájezdy a výtahy. Referuje o tom, že
jeden ze členů komise, jež měla s konečnou platností rozhodnout, řekl: "A to se
mají naše děti celý život dívat na ty kriply?" "Návrh padl", podotýká autor
publikace.
Proti tvrzení paní ředitelky Ondrejechové mluví také skutečnost, že v r. 1994
byly po celé České republice Telecomem postaveny nové
telefonní budky,
z nichž odhadem cca 30 % bylo zbudováno v rozporu s obecně závaznou právní
normou jako bariérových. Těžko se v tomto případě lze vymlouvat na "nedostatek
finančních prostředků", na "nemožnost věc technicky řešit", či na "starou
zástavbu". Značné procento nových telefonních budek s AB považujeme za velmi
závažné nejen proto, že se do takových nově vybudovaných objektů handicapovaní
lidé nedostanou, ale také proto, že přestavbu těchto objektů a jejich uvedení do
souladu s obecně závaznými normami budou hradit všichni uživatelé monopolní sítě
Telecom z telekomunikačních poplatků.
Nerozumíme také argumentaci, že "je nereálné uvažovat o okamžitém obratu v celém
rozsahu výstavby......" Je nutno znovu připomenout, že povinnost brát ohled na
zajištění přístupnosti staveb osobám se sníženou schopností pohybu plyne státu
od r. 1976 (§ 3 vyhl. 83/1976 Sb.) a že další samostatná právní norma (vyhl č.
53/1985 Sb.), jejímž jediným předmětem je úprava bezbariérovosti veřejně
přístupných objektů (mimo jiné i u staveb občanského vybavení - služeb a
obchodů) byla v tu dobu v platnosti již 9 let. Je nutno říci, že po listopadové
revoluci, kdy docházelo k rozsáhlé modernizaci mnoha provozoven, nebyla tato
zákonná norma u většiny objektů dodržena.
Jak je patrno z NPO (Usnesení Vlády ČR č.493 ze dne 8.9.1993) je osob s vadami
pohybového ústrojí cca 300 000 a zhruba 150 000 osob je postiženo cévními a
mozkovými příhodami, které je také možno zařadit do skupiny osob se sníženou
schopností pohybu. Počet takto postižených se každoročně zvyšuje. Jedná se tedy
cca o půl miliónu občanů, kterým je výše uvedeným přístupem státních úředníků
více či méně bráněno účastnit se veřejného života. Tito lidé mají výrazně
znesnadněno či dokonce znemožněno zabezpečovat své potřeby, vyřizovat své
záležitosti na úřadech, poštách, získávat či zvyšovat si kvalifikaci, nacházet
pracovní uplatnění, kulturně či jinak se vyžívat. Jsou úředníky vháněni do
ponižujícího postavení občanů druhé či třetí kategorie.