Pár poznámek k obsahu:
Paní ředitelka sděluje, že náš názor, že úkoly Národního plánu opatření pro
snížení negativních důsledků zdravotního postižení (NPO) nejsou MH ČR plněny, je
neopodstatněný. Argumentuje tím, že byl přijat zákon č. 43/1994 Sb. a nová
vyhláška č. 174/1994 Sb. a že pro zlepšení praxe stavebních úřadů při
uplatňování požadavků bezbariérové výstavby vydalo HM ČR
"Upozornění pro stavební
úřady", kde se poukazuje na možné právní důsledky nedodržování
bezbariérové vyhl. č. 53/1985 Sb.
K tomu je nutno uvést, že nahlédnutím do zmíněného "Upozornění" je možno
zjistit, že rozeslání této písemnosti nebylo ani tak motivováno snahou něco
zkvalitnit, ale spíše bylo reakcí na stanovisko Výboru pro sociální politiku
Parlamentu ČR z března 1994, kde "byl konstatován naprosto neuspokojivý stav
bezbariérové výstavby v ČR". Rozeslání takovéto písemnosti však lze stěží
považovat za dostatečné opatření, neboť státu z ratifikovaných mezinárodních
norem plyne povinnost jejich dodržování zajistit, nikoli jen rozeslat jakési
upozornění, z jehož pomíjení se nevyvozují žádné důsledky či sankce, zvláště
když jde o tak závažnou situaci, jakou je vyřazování početné skupiny osob ze
společenského života. Nevidíme rozdíl mezi tím, když je někomu bráněno účastnit
se života společnosti z důvodů rasové, náboženské nebo jiné nesnášenlivosti, a
tím, když úředníci státní správy v rozporu s obecně závaznými právními normami
uvádějí do provozu objekty, které svou zbytečnou architektonickou bariérou
zabraňují početné skupině osob se sníženou schopností pohybu v jejich užívání.
Za pozornost stojí tvrzení paní ředitelky, že "výklad ministerstva má jen
pomocný význam pro metodické sjednocování aplikace práva a zajišťování její
správnosti". Tuto problematiku upravuje zákon o okresních úřadech 403/1992 Sb. v
platném znění, kde §17, zabývající se činností ústředních orgánů státní správy,
do jejichž působnosti náleží úseky státní správy vykonávané Ok.Ú, určuje, že
ministerstvo a) řídí v rámci zákonů výkon státní správy, b) přezkoumává
rozhodnutí okresních úřadů, c) zabezpečuje jednotný postup okresních úřadů a d)
kontroluje výkon státní správy na svěřeném úseku. Z toho je zřejmé, že výklad
ministerstva nemůže mít jen "pomocný význam".
Paní ředitelka Ondrejechová ve své písemnosti dále uvádí, že "... závazný je
vždy výklad soudu", což poněkud koliduje s názorem předsedy Krajského soudu v
Ostravě, který v dopise ze dne 16.10.1995 NAOPAK tvrdí, že "ve vztahu k tomuto
přezkumu, příp.ohledně průtahů či nečinnosti správního orgánů, však není dána
pravomoc soudů". Dále předseda KS dovozuje, že "...v současném stadiu nelze
přezkoumání dosáhnout v soudním řízení, ale jen prostřednictvím dohledu
ministerstva hospodářství jako nadřízeného orgánu ve věcech stavebních."
Argument paní ředitelky Ondrejechové, že ke splnění úkolu 8a) NPO ze strany MH
ČR došlo přijetím zákona 43/1994 Sb. (který navrhl pan poslanec Krása poté, co
tak v určeném termínu neučinilo ministerstvo hospodářství a přes nesouhlas vlády
byl parlamentem přijat - viz. Kontext ), se slušným způsobem už ani nedá
komentovat.
Pozoruhodné je také to, že paní ředitelka sice v r. 1994 rozesílá "Upozornění
pro stavební úřady", ve kterém explicitně zmiňuje, že sociálním výborem
parlamentu byl "konstatován naprosto neuspokojivý stav bezbariérové výstavby v
České republice ", ale o několik měsíců později ve stanovisku k naší zprávě
píše, že "oprávněnost poukazů manželů Zehnalových na porušování zákonnosti při
rozhodování stavebních úřadů lze vztahovat na Přerov a neměla by bez
spolehlivého zjištění být vztahována na celé území ČR". Skutečnost, že
porušování zákonnosti v bezbariérové výstavbě není ojedinělou výjimkou, ale
praxí zavedenou v celé České republice, je možno ověřit nahlédnutím do článků o
architektonických bariérách.
Paní ředitelka dále uvádí, že MH ČR přispělo k naplnění NPO mimo jiné také tím,
že podpořilo vydání publikace "Stavby bez bariér". Co už nezmiňuje, je žalostné
hodnocení efektivnosti práce ministerstva při metodickém řízení a kontrole
stavebních úřadů při zajištění bezbariérové výstavby, které je v této publikaci
obsaženo - viz. hlavní strana.
Paní ředitelka také uvádí, že "kontrola zaměřená na posouzení zákonnosti s
ohledem na věcné a formální náležitosti rozhodnutí o stavbách, která byla
provedena u stavebních úřadů ke dni 31.3.1995 v rámci realizace kontrolního
projektu schváleného vedením civilněsprávního úseku Mnisterstva vnitra ČR,
nepřinesla výsledky svědčící o závažnějších nedostatcích v činnosti pracovníků
stavebních úřadů". Lze si klást otázku, zda spíše než o dodržování podmínek
bezbariérové výstavby nesvědčí výsledek kontroly o tom, jak mizerná byla úroveň
kontrolní činnosti státní správy. Ostatně co jiného by se dalo očekávat za
situace, kdy pracovníkům Ok.Ú. a ministerstva zákon o okresních úřadech ukládá v
rámci přenesené působnosti výkon státní správy na stavebních úřadech nejen
metodicky řídit a vést, ale současně také kontrolovat. Pokud by nadřízený orgán
skutečně kontroloval, odhaloval by jen další a další pochybení pracovníků, které
má metodicky vést, čímž by jen dokládal svou vlastní neschopnost podřízenou
složku řídit a prosazovat dodržování zákona. Pokud státní orgány samy sebe vedou
a samy sebe zároveň i kontrolují a chybí-li aspoň elementární nezávislá
kontrola, pak lze stěží očekávat např. objektivní přezkum kolaudačních
rozhodnutí.
Zarážející je sdělení paní ředitelky, že "...při veškeré snaze plnit nutné
předpoklady k tvorbě a aplikaci práva je nereálné uvažovat o možnosti okamžitého
obratu v celém rozsahu výstavby", neboť "dlouhodoběji a podstatněji je řešení
brzděno značně omezenými ekonomickými zdroji veřejného a soukromého sektoru a
celkovým morálním stavem společnosti". Označit činnost ministerstva ve vztahu k
odstraňování bariér jako "veškerou snahu o aplikaci práva" je absurdní , ale i
ostatní argumentace je nepřijatelná. Sami jsme v uplynulých letech opakovaně
absolvovali stavební řízení a vždy nám byly pouze stanoveny podmínky, které
musíme pro vydání kolaudačního rozhodnutí splnit a nikdo se nás neptal, do jaké
míry jsou naše "soukromé ekonomické zdroje omezené". Nabízí se otázka, proč by
tomu mělo být s bezbariérovostí jinak. Nelze než vyjádřit údiv nad skutečností,
že se odpovědná pracovnice ministerstva domnívá, že o tom, zda zákonná norma
bude či nebude dodržena, má rozhodovat stavebník na základě zhodnocení své
vlastní finanční situace.
Navíc jak uvádí v reakci na naší "Zprávu" předseda ČMKOS pan Richard Falbr v
dopise ze dne 11.5.1995, "nejde o problém finanční, neboť ministerstvo financí
má pro tento účel prostředky vyčleněny". Také v rozpočtu na letošní rok se
počítá s finančními prostředky na odstraňování bariér, o které se mělo žádat
prostřednictvím Vládního výboru pro tělesně postižené, pokud jsou však naše
informace správné, finanční prostředky jsou zablokovány a nelze z nich čerpat.
Skutečnost, že k porušování bezbariérové vyhlášky dochází i z jiných než
ekonomických důvodů, potvrzuje známý český psycholog Pavel Říčan ve své knize
"Cesta životem", vydané v roce 1990 nakladatelstvím Panorama. Na str. 179 píše o
porušování tehdy platné bezbariérové vyhlášky a o motivech, které k němu vedly a
o kterých se věrohodně dozvěděl. Hovoří o plánech postavit na sídlišti jednoho
města dům tak, aby v něm mohli bydlet invalidé vozíčkáři, tj. s nájezdy a
výtahy. Referuje o tom, že jeden ze členů komise, jež měla s konečnou platností
rozhodnout, řekl: "A to se mají naše děti celý život dívat na ty kriply?" "Návrh
padl", podotýká autor publikace.
Proti tvrzení paní ředitelky Ondrejechové mluví také skutečnost, že v r. 1994
byly po celé České republice Telecomem postaveny nové
telefonní budky, z nichž
odhadem cca 30 % bylo zbudováno v rozporu s obecně závaznou právní normou jako
bariérových. Těžko se v tomto případě lze vymlouvat na "nedostatek finančních
prostředků", na "nemožnost věc technicky řešit", či na "starou zástavbu". Značné
procento nových telefonních budek s AB považujeme za velmi závažné nejen proto,
že se do takových nově vybudovaných objektů handicapovaní lidé nedostanou, ale
také proto, že přestavbu těchto objektů a jejich uvedení do souladu s obecně
závaznými normami budou hradit všichni uživatelé monopolní sítě Telecom z
telekomunikačních poplatků.
Nerozumíme také argumentaci, že "je nereálné uvažovat o okamžitém obratu v celém
rozsahu výstavby......" Je nutno znovu připomenout, že povinnost brát ohled na
zajištění přístupnosti staveb osobám se sníženou schopností pohybu plyne státu
od r. 1976 (§ 3 vyhl. 83/1976 Sb.) a že další samostatná právní norma (vyhl č.
53/1985 Sb.), jejímž jediným předmětem je úprava bezbariérovosti veřejně
přístupných objektů (mimo jiné i u staveb občanského vybavení - služeb a
obchodů) byla v tu dobu v platnosti již 9 let. Je nutno říci, že po listopadové
revoluci, kdy docházelo k rozsáhlé modernizaci mnoha provozoven, nebyla tato
zákonná norma u většiny objektů dodržena. Ostatně za situace, kdy paní Ondrejechová za dobu působení ve funkci ředitelky odboru stavebního řádu MH ČR
nebyla schopna zajistit dodržování zákonnosti ani při výstavbě telefonních
budek, není zřejmé, kolik let by potřebovala ještě ve své funkci být, aby pod
jejím vedením k "obratu" v bezbariérové výstavbě došlo. Domníváme se, že pokud
někdo vykonává svou práci špatně, věci valně nepomůže, když ji bude dělat
"dlouhodoběji".
Jak je patrno z NPO (Usnesení Vlády ČR č.493 ze dne 8.9.1993) je osob s vadami
pohybového ústrojí cca 300 000 a zhruba 150 000 osob je postiženo cévními a
mozkovými příhodami, které je také možno zařadit do skupiny osob se sníženou
schopností pohybu. Počet takto postižených se každoročně zvyšuje. Jedná se tedy
cca o půl miliónu občanů, kterým je výše uvedeným přístupem státních úředníků
více či méně bráněno účastnit se veřejného života. Tito lidé mají výrazně
znesnadněno či dokonce znemožněno zabezpečovat své potřeby, vyřizovat své
záležitosti na úřadech, poštách, získávat či zvyšovat si kvalifikaci, nacházet
pracovní uplatnění, kulturně či jinak se vyžívat. Jsou úředníky vháněni do
ponižujícího postavení občanů druhé či třetí kategorie. Nemožností začlenit se
do života (segregací) psychicky trpí a strádají a to nikoli pro svůj handicap,
ale proto, že úředníci státní správy porušují obecně závazné právní normy.