Chronologie:
skutkové okolnosti případu
1) Dne 7.a 8.12.1994 se Jitka Zehnalová spolu s Okresním výborem Svazu pro
životní prostředí zdravotně postižených v ČR (konzultantka pro odstraňování
architektonických bariér paní Síbrová, stejně jako ostatní členové výboru všechny žádosti
také parafovali) obrátila na Okresní úřad Přerov s žádostí, aby v souladu s § 65
správního řádu přezkoumal 219 kolaudačních rozhodnutí u objektů, které byly po
rekonstrukci uvedeny do užívání v rozporu s bezbariérovou vyhláškou č. 53/1985
Sb. a které svou zbytečnou architektonickou bariérou diskriminují v právu užívat
tyto veřejně přístupné objekty nejen autorku
podání, ale i početnou skupinu osob
se sníženou schopností pohybu. Současně se také dne 7.12.1994 obrátila dopisem
na přednostu Ok.Ú. s
žádostí, aby využil všech prostředků, které mu dává zákon, a aby ukončil toto
porušování obecně závazných právních norem v okrese a zajistil nápravu. O této
neutěšené situaci v bezbariérové výstavbě v Přerově bylo tentýž den dopisem
informováno také
zastupitelstvo města.
Okresní úřad v Přerově( OkÚ) bezmála čtyři měsíce po obdržení podání ještě ani
nezahájil přezkum napadených správních rozhodnutí. Proto jsme se dne 27.3.1995
obrátili na tehdejšího ministra Dybu,
aby v souladu s § 50 správního řádu (opatření proti nečinnosti) přezkumné řízení
přesunul o jeden stupeň výše a nechal všech 219 podání přezkoumat Ministerstvem
hospodářství ČR ( MH ČR). V
odpovědi nám MH ČR sdělilo, že
přezkum spadá do kompetence regionálního pracoviště v Olomouci, kterým jsme byli
následně informováni, že "bylo dosaženo nápravy" a přezkum bude řádně pokračovat
na úrovni OkÚ Přerov. Vlastní přezkum byl tedy zahájen cca po půl roce a i
nadále byl úředníky mařen. Když jsme u jednoho objektu, u kterého právě probíhal
přezkum, potřebovali nahlédnout do stavebních plánů, zjistili jsme s údivem, že
Ok.Ú. nemá při přešetřování k dispozici stavební dokumentaci k provozovnám, u
kterých je aktuálně řízení vedeno. Na Ok.Ú. byla k nahlédnutí pouze kolaudační
rozhodnutí stavebního úřadu (SÚ) a tehdy jsme byli odkázáni na SÚ Mě.Ú., kde nám
nebylo do spisu umožněno nahlédnout.U čtyř objektů OK. Ú jako přezkumný orgán uznal, že Mě.Ú.
Přerov porušil obecně závazný právní předpis a nezákonná kolaudační rozhodnutí
zrušil, nicméně tyto provozovny zůstaly i nadále bez jakékoli změny v provozu s
architektonickou bariérou. Navíc MH ČR (regionální pracoviště Olomouc) na
základě požádání majitelů objektů zrušující rozhodnutí Ok.Ú. Přerov následně
zrušilo a do dnešního dne nebyl ani u jednoho z těchto objektů zajištěn
bezbariérový přístup. Rozhodnutím Ok. Ú. Přerov bylo z celkového počtu
přezkoumávaných objektů dle § 65 správního řádu dosaženo nápravy u dvou objektů
- zbylá podání Ok.Ú. odložil nebo zastavil řízení nezřídka s odůvodněním, že
stavební úřad aplikoval ve stavebním řízení na daný objekt
"přiměřeně" §
4 odst.2 vyhl. č.53/1985 Sb. (tzn. že se bezbariérovostí nezabýval). Celkově lze
postup odboru regionálního rozvoje a územního plánování Ok.Ú v Přerově hodnotit
jako obstrukci se zjevným cílem - aby u co největšího počtu objektů uplynula
lhůta dle § 68 dle zákona 71/1967 Sb.(správní řád), podle kterého nelze v řízení
mimo odvolání závadné rozhodnutí zrušit nebo změnit po uplynutí tří let od
nabytí právní moci napadeného rozhodnutí.
2) V dubnu 1995 jsme se obrátili na všechny výbory Parlamentu
ČR, Vládu ČR a na Prezidenta ČR s materiálem
nazvaným "Zpráva o diskriminaci zdravotně postižených v
České republice". V materiálu upozorňujeme na
porušování Národního plánu opatření pro snížení negativních důsledků zdravotního
postižení, dále na porušování stavebního zákona, bezbariérové vyhlášky a
ostatních ratifikovaných mezinárodních Úmluv a Paktů. Připomínáme, že
mezinárodní normy jako Evropská úmluva o lidských právech, která po ratifikaci
parlamentem vyšla ve Sbírce zákonů a byla tak integrována do českého práva, má
status analogický ústavním zákonům a úředníci státní správy jsou dle § 3 odst.1
správního řádu povinni se jimi řídit. Upozorňujeme, že čl. 10 Ústavy ČR
ratifikované Úmluvy a Pakty nadřazuje vnitrostátním právním normám a že
porušováním těchto mezinárodních norem tím, že jsou uváděny do provozu objekty
diskriminující početnou skupinu občanů, porušuje Česká republika podle našeho
názoru standardy
mezinárodního práva.
Kromě toho "zprávu" obdržely všechny významné deníky, ČT i Nova a některé
organizace zdravotně postižených.
Na zprávu byly různé reakce. Zatímco tehdejší místopředseda
výboru pro regionální správu ing. Opatřil plně potvrdil diskriminaci postižených
občanů,a také předseda ČMKOS potvrdil, že odbory o diskriminaci tělesně
postižených vědí, ostatní výbory parlamentu se převážně omezily (pokud
reagovaly) na sdělení, že poslanci byli s materiálem seznámeni, či na příslib
jeho projednání ve výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Poslanci
zřetelně neplnili povinnost parlamentu kontrolovat orgány výkonné moci a
nevyvodili žádná opatření, která by tento nezákonný postup úředníků ukončila.
Podle sdělení kanceláře Prezidenta ČR nemá pan prezident v této věci pravomoci a
Vláda ČR na podání nereagovala.
3) Poté, co jsme neuspěli u Ok.Ú. Přerov, jsme se v červnu
1995 obrátili s žádostí o přezkum správních rozhodnutí na
druhoinstanční orgán - Ministerstvo hospodářství ČR (MH ČR) -
regionální pracoviště Olomouc.
Také u tohoto druhoinstančního orgánu docházelo k průtahům a proto jsme se po
čtyřech měsících naprosté nečinnosti ministerstva obrátili v říjnu 1995 pod
ochranu soudní moci.
4) Dne 23.11.1995 jsme se tedy obrátili na Krajský soud v Ostravě
s žádostí o přezkoumání závadných kolaudačních rozhodnutí a ukončení
diskriminace osob se sníženou schopností pohybu zbytečnými architektonickými
bariérami. Současně jsme požádali o přidělení právního zástupce a osvobození od
soudních poplatků. Teprve poté
jsme začali od MH ČR dostávat první odpovědi
na
naše podání. Usnesením KS Ostrava
ze dne 7.2.1996 jsme navzdory naší tehdejší tíživé finanční situaci nebyli osvobozeni
od soudních poplatků a právní zástupce nám nebyl přidělen.
5) Dne 19.2.1996 jsme odeslali odvolání k Vrchnímu soudu.
Druhoinstanční soud naše odvolání zamítl s odůvodněním, že KS v této věci
rozhoduje jako soud jednoinstanční a že na opravný prostředek není nárok.
Přestože jsme v podání argumentovali dle Listiny a Úmluvy , soud nám v
usnesení nevyhověl s odkazem na o.s.ř., tedy normu nižší právní
síly. Ani na této úrovni nám nebyla přiznána právní pomoc.
6) Když jsme neuspěli u odvolacího soudu, nezbylo než se obrátit se stížností k
Ústavnímu soudu ČR do Brna. Protože po řadu měsíců
po podání stížnosti k ÚS ČR jsme neobdrželi žádné stanovisko a stavební úřad ve
svých kolaudačních rozhodnutí uváděl do provozu další a další modernizované
objekty se zbytečnou architektonickou bariérou, obrátili jsme se dopisem ze dne
13.8.1996 znovu na
Vládu ČR, Parlament ČR a pana prezidenta
s tím, že je znovu upozorňujeme na skutečnost, že dochází k porušování jak
vnitrostátních norem, tak i mezinárodních Úmluv a Paktů . Připomínali jsme, že
od r. 1994, kdy jsme je o tomto problému informovali poprvé, jsou nadále v
Přerově uváděny do provozu objekty s architektonickou barérou a že jediná změna
je tedy ta, že již není porušována vyhl. č.53/1985 Sb., ale vyhl. 174/1994 Sb. a
zákon. 43/1994 Sb. V dopise dále upozorňujeme, že pokud věc znovu "zametou pod
koberec", aby tak činili s vědomím, že zjištění dalších nově vytvořených
zbytečných architektonických bariér nás přiměje obrátit se o pomoc na Radu
Evropy. Dne 31.1.1997 ÚS ČR sice uznal, že "splňujeme podmínku majetkových
poměrů", ale byli jsme
informováni, že právního zástupce
nám přidělí poté, až budou splněny všechny náležitosti stížnosti. Jinými slovy:
nejdříve jsme měli splnit náležitosti podání podle představ ÚS ČR a teprve poté,
až bychom bezezbytku zvládli právní problematiku, bylo by nám umožněno využít
pomoci právního zástupce. Formálně byla naše stížnost zamítnuta proto, že "jsme
neodstranili všechny vady podání", přičemž ÚS ČR nespecifikoval, jaké opravy je
třeba provést, jak soudům ukládá § 43 o.s.ř. a omezil se "pro naši informaci "
na zaslání obecného poučení o povaze a náležitostech ústavní stížnosti. Podle
usnesení Ústavní soud ostatně ani "nezjistil porušení
ústavních ani jiných předpisů".
V mezidobí jsme ještě o žalostných výsledcích našeho dosavadního úsilí
informovali
nejvyšší státní zástupkyni ČR a
předsedu
nejvyššího soudu ČR.
7) Vzhledem ke skutečnosti, že jsme bez valného efektu vyčerpali všechny
vnitrostátní prostředky nápravy a nepodařilo se zastavit vytváření dalších
zbytečných architektonických bariér v městě Přerově, obrátili jsme se v únoru
1997 v souladu s tehdy platným čl. 25 Evropské úmluvy o lidských právech a
základních svobodách s česky psanou stížností k Evropské komisi pro lidská práva
ve Štrasburku. Poté, co byla naše stížnost zaregistrována jako zasluhující si
pozornost z hlediska přípustnosti, nám byla Komisí zajištěna bezplatná právní
pomoc a další jednání v naší věci před Evropským soudem převzal náš právní
zástupce.
8) Dne 19.2.2002 se konalo
veřejné ústní slyšení u
Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku.
9) Dne 14. 5. 2002 Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku většinou hlasů
prohlásil naši stížnost za nepřijatelnou.
Jak uvádí "pro PRÁVO" vládní zmocněnec ČR Vít Schorm “ Stěžovatelům se nepodařilo
prokázat, že když náš stát nevyžadoval respektování příslušných ustanovení
zákona o bezbariérovém přístupu do veřejných budov, tak to znamenalo zásah
do jejich práv na rodinný život., což je garantováno článkem 8 Úmluvy o ochraně
lidských práv a základních svobod“ Jak se zdá, platí tedy, že ne každé (byť
tehdy masové) porušování bezbariérových vnitrostátních norem musí nutně
znamenat¨porušení Úmluvy o lidských právech a základních svobodách. Jak tedy
nepřímo potvrzuje i vládní zmocněnec, podařilo se nám přesvědčit ESLP o
porušování bezbariérových vnitrostátních norem v Přerově ( i ČR) , nepodařilo se
nám však prokázat , že nám barierou vznikla újma a bariery vozíčkářce bránily v
právu na rozvíjení a vytváření vztahů s dalšími bytostmi,¨ či jí bránily se
svobodně rozvíjet a realizovat svou osobnosti. Protože podle
rozhodnutí Evropského soudu pro
lidská práva nebyl v této cause článek 8 aplikovatelný, nemělo podle
Soudu smysl se už dále zabývat tím, zda byl porušen čl. 14 ( zákaz diskriminace)
ani tím, zda došlo k porušení čl. 13, který zaručuje efektivní vnitrostátní
prostředky nápravy. Rozhodnutí ESLP však neznamená, že by se k němu v této věci
nemohl obrátit jiný postižený. Jak uvádí pro HN ( 3.6.2002 ) vládní zmocněnec Vít Schorm, " Musel by jen prokázat, že v jeho konkrétním případě je situace jiná".